Connectel analytics homepage

Så använder du din kunddata på bästa sätt


Hur du analyserar data för att få värdefulla kundinsikter

Idag ställs höga krav på dig som jobbar inom kundservice för att leverera personlig service av hög kvalitet. Med en djup förståelse för dina kunders beteenden, preferenser och behov kan du hela tiden ligga steget före och se till att alltid leverera i toppklass. Tack vare automatiserad insamling och analys av kunddata kan du låsa upp värdefulla insikter för din verksamhet och alltid leverera en enastående kundupplevelse.

Samla, analysera och utnyttja data

Genom att samla in och analysera data från era kunder kan ni få en omfattande förståelse för dem. På så sätt kan ni utnyttja resultatet för att fatta beslut baserade på data och anpassa både produkter och tjänster för att förbättra den övergripande kundupplevelsen. Men hur gör man? Här nedan går vi igenom hela processen.

1. Samla väsentliga data

Börja med att identifiera de nyckeltal som är i linje med era mål för kundservicearbetet. Dessa kan exempelvis inkludera kundnöjdhetspoäng, svarstider, FCR-nivå och kundfeedback. Utgå från och samla in både från kvantitativa och kvalitativa data för att få en helhetsbild av dina kunders upplevelser, gärna genom ett flexibelt analysverktyg.

2. Analysera data

När ni har samlat in relevanta och viktiga data är det dags att analysera och ta vara på värdefulla insikter. Det finns en rad olika typer av analyser, alla med sina fördelar. Här listar vi några som är särskilt intressanta:

Segmentanalys

Dela upp er kundbas i segment baserat på egenskaper som demografi, köphistorik eller beteendemönster. Detta gör det möjligt att anpassa er service efter specifika kundgrupper och identifiera möjligheter för personliga interaktioner.

Känsloanalys

Analysera kundfeedback, recensioner och omnämnanden i sociala medier. Genom att förstå känslor bakom kundkonversationer kan ni identifiera områden för förbättring, följa trender och hantera potentiella problem innan de uppstår.

Grundorsaksanalys

Utred de underliggande orsakerna till återkommande kundproblem. Identifiera mönster och vanliga pain points i er kundresa. Genom att peka ut områden där förbättringar kan göras kan den övergripande kundupplevelsen bli bättre.

3. Utnyttja data för att förbättra kundservice

När ni har analyserat er data är det dags att omvandla insikterna till handlingar. Här listar vi några konkreta tips som kan hjälpa till att förbättra kvaliteten på er kundservice:

Gör upplevelsen personlig

Anpassa interaktioner baserat på individuella preferenser och beteenden. Skräddarsy dina rekommendationer, erbjudanden och kommunikation för att skapa en mer engagerande och relevant upplevelse för varje kund.

Proaktiv support

Förutse kundens behov genom att identifiera trender och mönster i kundbeteendet. Genom att kontakta kunderna innan de ens inser att det finns ett problem visar ni ert engagemang för kundnöjdhet.

Optimera servicekanaler

Analysera data om kundinteraktioner över olika kanaler (telefon, e-post, chatt, sociala medier) för att identifiera de som är mest effektiva och vilka kanaler era kunder föredrar. Fördela resurserna därefter och se till att skapa en smidig omnikanal-upplevelse.

Kontinuerliga förbättringar

Genom att regelbundet övervaka och analysera kundfeedback kan ni fortsätta identifiera områden för förbättring. Efterfråga aktivt kundens åsikter och förslag för att driva innovation och förbättra era tjänsteerbjudanden.

Prata med våra säljare

Eller ring oss på +46 (0) 101 800 000