Författaren, föreläsaren och vinnaren av Stora Talarpriset 2021 Lena Skogholm gästar Wowpodden och pratar om bemötandekod & mindset i kundservice. Hon delar med sig av tips till alla som jobbar med service och bemötande, och vad vi bör undvika.
Lena berättar om hur de tre medvetandets lagren ser ut: reptilhjärnan, däggdjurshjärnan och människohjärnan, samt deras relation till kundservice. Hon förklarar hur man kan behärska agerandet från dessa delar och hur de ibland kan ta över i vissa situationer. Exempel, vissa ord, såsom ”tyvärr”, kan direkt utlösa reptilhjärnan, vilket leder till att man sedan agerar på ett visst sätt och har svårt att se helheten av situationen.
Genom att vara medveten om hur dessa tre delar av hjärnan påverkar kunders reaktioner kan man anpassa kommunikationen och bemötandet för att bättre tillgodose deras behov och förväntningar. Lena hävdar att detta i slutändan leder till mer tillfredsställda kunder och starkare kundrelationer.
Lena delar även med sig av flera tips för dig som har svårt det stressigt på arbetet. Om hur du håller koll på din så kallade energibudjet.
Lyssna på wowpodden med Emilie Loman och Lena Skogholm som pratar om bemötandekod & mindset i kundservice. Avsnittet är cirka 26 minuter långt.
För att kontakta Lena Skogholm, klicka här. Läs även mer om övningar för att komma ned i varv under pauser på arbetsplatsen, klicka här.
Läs och lyssna på fler avsnitt av wowpodden om hur kundnöjdhet och glada medarbetare, klicka här.