I tre fullspäckade avsnitt kommer vi djupdyka i aktuella ämnen inom kundservice tillsammans med Lina och Hanna, verksamhetskonsulter från Redway. I det första avsnittet pratar vi effektiv bemanningsplanering, hur man gör och vad som är viktigt att tänka på för att lyckas.
En bra bemanningsplanering är en viktig del i att leverera riktigt bra service, wowservice. I det här avsnittet kommer vi prata om:
”Skapa en trafikledning för att prioritera vad som är viktigt” – Lyssna på wowpodden med Emilie som gästas av Lina och Hanna nedan:
Avsnittet är 15 min långt och du kan kontakta Lina och Hanna här.
Lina och Hanna förklarar att det första man ska tänka på är att skapa en prognos. Kartlägga hur många kunder som troligtvis kommer ta kontakter med oss (ta även med mål för SLA i prognosen). Efter man har skapat denna prognos kan man börja se över hur många medarbetare som behövs för att hantera kontaktvolymen. Utefter detta kan man skapa ett schema. Trots planering uppstår ibland sjukanmälan hos medarbetare och det är därför det är viktigt att göra en trafikledning för att prioritera vad som är viktigt. Till sist ska man analysera utfallet för att bli ännu bättre nästa gång.
Läs om vårt WFM-system som förenklar schemaläggning. Vårt WFM gör det enkelt att estimera och kalkylera behovet för er schemaläggning utan att använda kalkylark eller Excel. Generera scheman med ett klick för att öka servicenivån för dina kunder, ge dina agenter den bästa upplevelsen och minimera driftkostnaderna för ert företag. Klicka här.