Vänd kund ger tummen upp efter bra service

Vänd missnöjda kunder till nöjda kunder


Få fler nöjda kunder genom att bygga förtroende

Som kundtjänstmedarbetare är förmågan att navigera genom tuffa samtal och ärenden det som kan vända en negativ kundupplevelse till något positivt. Om du är riktigt skicklig kan du till och med vända en missnöjd kund till en lojal partner. Men hur gör man? I den här artikeln delar vi med oss av insikter och tips som kan hjälpa er bemästra svåra ärenden och bygga förtroende även hos missnöjda kunder.

7 tips för att bemästra svåra konversationer

1. Lyssna och bekräfta

Att lyssna aktivt spelar en stor roll i mötet med kunden. Om du är uppmärksam på och bekräftar deras bekymmer, även om du inte samtycker, skapar du förtroende hos kunden. Genom att vara empatisk kan du hjälpa dem att hitta en bra lösning.

2. Var professionell

Tänk på att du representerar företaget och att ditt bemötande bidrar till helhetsbilden av bolaget. Håll dig lugn och ta dig tid att svara på kundens frågor. Genom att behålla lugnet visar du att du värderar kundens problem och är engagerad i ärendet.

3. Hitta och förstå grundproblemet

Fokusera på att förstå grundorsaken till problemet. Genom att gräva djupare kan du identifiera mönster eller förbättringsområden hos dina produkter, tjänster eller processer. Låg kundnöjdhet kommer ofta ifrån underliggande problem som behöver bli bemötta och hanterade, så att agera proaktivt kan bidra till att förhindra framtida missnöjda kunder.

4. Erbjud unika lösningar

När du väl förstått grundproblemet bör du erbjuda personliga lösningar som vänder sig mot kundens specifika behov. Genom att skräddarsy en lösning på kundens problem visar du ditt engagemang och kan förändra en negativ kundupplevelse till en positiv.

5. Ta ansvar

Att be om ursäkt är ett bra sätt att visa din empati och att du förstår din kund. Ta också ansvar för eventuella misstag för företagets räkning. En genuin ursäkt kan göra mycket för att återskapa tillit och minska spänningen.

6. Var transparant

Håll kunderna ständigt informerade och ge status på deras ärende. Var uppriktig med vad du kan göra och inte kan göra, och förklara tillvägagångssätten till dina beslut. Transparant kommunikation hjälper dig att handskas med förväntningar, vilket främjar förtroende genom hela ärendeprocessen.

7. Lär av feedback

Uppmana teamet att samla feedback från missnöjda kunder och använd det som språngbräda till att förbättra verksamheten. Använd talanalys för att identifiera återkommande problem och mönster och implementera nödvändiga förändringar för att motverka att liknande situationer uppstår i framtiden.

 

Prata med våra säljare

Eller ring oss på +46 (0) 101 800 000