Johan Laudon

NPS och dess betydelse för verksamheten


Lyssna på avsnittet om NPS och dess betydelse för verksamheten. Johan Laudon, NPS-expert på MarketDirection, delar med sig av konkreta exempel, strategier och lärdomar för hur de organisationer som lyckas bäst med sitt NPS-arbete gör.

NPS står för Net Promoter Score vilket är ett nyckeltal på kundnöjdhet och lojalitet. NPS mäts vanligtvis genom att man frågar kunder en enda fråga: ”På en skala från 0 till 10, hur sannolikt är det att du skulle rekommendera vårt företag/produkt/tjänst till en vän eller kollega?” Poängen räknas ihop och blir ett snitt som representerar företagets NPS och ju högre NPS, desto mer positiva rekommendationer får företaget.

I detta avsnitt bjöd vi in Johan Laudon, NPS-expert på MarketDirection, för att djupdyka i ämnet om NPS och dess betydelse för verksamheten.

Vi pratar bland annat om:

  • Vilka generella trender som gör kunderna lojala.
  • Hur man bör mäta NPS, vad fördelarna är med att mäta och vad det finns för fallgropar att undvika.
  • Hur man får med sig medarbetarna i NPS-arbetet.

Idag räcker det inte längre med att ha nöjda kunder utan du behöver skapa lojala kunder som blir ambassadörer för ert eller ditt företag. Ambassadörer som berättar om och rekommenderar er till fler.

Genom att arbeta med NPS som verktyg kan du effektivt identifiera de delar i kundupplevelsen som påverkar kundlojaliteten och arbeta med det som ger störst effekt på lojaliteten.

Men varför är det så viktigt att ha lojala kunder? Svaret är att de kostar inte lika mycket som andra kunder. De kontaktar inte support i samma utsträckning. De lojala kunderna är även ofta är tidigast med att testa nya produkter. Framför allt är lojala kunder värdefulla i form av att de rekommenderar företaget i högre utsträckning än andra.

För att kontakta Johan kan du klicka här.

Följ vårt nyhetsbrev för att få veta när nya avsnitt släpps


Prata med våra säljare

Eller ring oss på +46 (0) 101 800 000