En dialer som sparar Riverty 1,5 timmar per agent och day

Möjliggör ett effektivare inkassoteam och nöjdare medarbetare.

Agenter: 150 agenter

Produkter: Dialer, Tieto Nova integration

Industri: Inkasso

Om: Riverty erbjuder finansiella lösningar som sträcker sig från flexibla betalningar till redovisning och inkasso. Med över 25 miljoner konsumenter och över 1 miljard i transaktioner hjälper Rivertys lösningar till att skapa enklare sätt för konsumenter att betala och för företag att övervaka sina finansiella flöden.

Rivertys utmaning – att nå gäldenärer

Under 2018 hade Rivertys inkassoavdelning, Gothia Inkasso utmaningen att de spenderade timmar på att försöka nå fram till sina gäldenärer, utan att nå dem. Varje agent spenderade i genomsnitt cirka 2,5 timmar per dag på utringning. Tiden gick åt att sitta och lyssna på ringsignaler, för att se om gäldenären svarade eller inte, innan de kunde ringa upp nästa nummer.

Riverty insåg att agenternas tid kunde utnyttjas bättre med hjälp av en effektiv dialer som hade olika alternativ för uppringning. Efter att ha jämfört några olika lösningar valde Riverty att samarbeta med Connectel som sin nya leverantör.

Effektiv och lättanvänd dialer

Enligt Carl Hedström, Team Lead på Riverty Debt Collection, valdes Connectels dialer på grund av funktionerna som fanns inbyggda samt hur användarvänlig plattformen var. Rivertys primära behov var en effektiv dialer för att optimera agenternas telefontid men de ville också ha ett system som skulle vara lätt att använda.

Anders Larsson, Team Lead på Riverty Inkasso Sverige sa att de även valde att samarbeta med Connectel på grund av de människor och det stöd som fanns. ”Vi gjorde ett par justeringar och sedan var vi igång. Implementeringen gick snabbt, smidigt och enkelt. Det var väldigt värdefullt att ha någon från Connectel på plats under implementeringen. Det var nyckeln till framgång.”

Implementeringen av systemet inkluderade konfiguration av plattformen samt justering av inställningarna för att kunna ringa så många samtal som möjligt med så låg övergivningsfrekvens som möjligt.

Sparade 1,5 timmar per dag och agent

Med Connectels dialer lägger agenterna nu en timme om dagen på att ringa, vilket innebär att Riverty har kunnat spara 1,5 timmar per dag och per agent. Detta innebär att agenterna når fler gäldenärer på samma tid. ”Den totala tiden för att ringa har minskat, trots att vi har fler agenter. Antalet personer vi har kunnat nå har varit över förväntan”, förklarar Carl.

Ökad medarbetarnöjdhet

Förutom att agenternas arbete har effektiviserats har Riverty även upplevt en ökad medarbetarnöjdhet. Carl tillägger, “genom att justera hastigheten kunde vi hitta balansen mellan att ringa så många samtal som möjligt och inte förlora för många samtal. Det här har varit bättre för agenterna och vi har sett att de är mer nöjda på jobbet”.

Integration med Tietoevry Collection Suite Nova

Genom en integration med Tietoevry Collection Suite Nova, kan agenter på Riverty enkelt få upp kundinformation medan de ringer, vilket gör att de kan arbeta effektivt i två system. Tietoevry Collection Suite Nova är ett öppet ramverk för automatiserad inkasso, och tillsammans med Connectel Dialer når Riverty inte bara fler gäldenärer utan har även de tekniska förutsättningarna att erbjuda utmärkt kundvård.

På Connectel uppskattar vi att ha kunnat arbeta tillsammans de senaste åren och ser fram emot att fortsätta växa och utveckla framtida projekt!

Vill du veta mer om vår dialer-lösning?

Prata med våra säljare